Torsdagen

2020-01-09

är barnen lika glada
-men varför presterar pojkar
sämre än flickor i skolan?

är barnen lika glada
-men varför presterar pojkar
sämre än flickor i skolan?
Flickor som gick ut högstadiet i Sverige 2019 hade drygt 12 %
högre meritvärde än pojkarna. Flickor har bättre betyg i
samtliga ämnen utom i idrott och hälsa. 2017/18 var 60 % av
alla som började på högskolan kvinnor. Men fortfarande är bara
29 % av professorerna kvinnor!
Precis som i övriga landet ser vi i Sotenäs kommun en skillnad i skol-
resultat mellan pojkar och flickor. Pojkarna lyckas sämre i skolan –
varför är det så?
Marcus Svensson, bilden, är genusvetare, som arbetar med jämställd-
hetsfrågor på olika nivåer i samhället. Han kommer att förklarar hur
olika krav och förväntningar sätter krokben för flickor och pojkar och
beskriva hur deras syn på krav, förväntningar från samhället och
drömmar i livet skiljer sig åt.
Marcus har haft uppskattade föreläsningar för personal och föräldrar i
skolor och förskolor i Sotenäs, samt för tjänstemän i kommunen och för
kommunfullmäktige.
I samklang med Lyssna och Lärs målsättning att i ämnesval för våra
räffar ha ett brett/varierat utbud att bjuda vår publik har vi kommit fram
till att detta med resultaten av elevernas och skolans arbete är viktigt att
hålla sig ajour med. Och inte minst med beaktande av genusperspektivet.
För våra elever är detta naturligvis av stor vikt, men också för deras föräldrar. Och mot den debatt som förs i
dag kan det vara lika intressant för mormor och farmor, och för farfar och morfar. Jämförelsen med de
tidigare generationernas minnesbild av dessa frågor bör vara jätteintressant! Kom loss också ni och möt upp